Könyvajánló - Andrew Morton: Angelina2011.09.14. 18:28, Judit
Néhány napja sikerült a végére érnem Andrew Morton életrajzi könyvének, így ígéretemhez híven röviden leírom a tapasztalataimat vele kapcsolatban. Annyit elöljáróban leszögeznék, hogy a cikk elolvasása után valószínűleg sokan nem fogják érteni a címben szereplő "ajánló" kifejezést.
Őszintén szólva, túl nagy reményeket nem fűztem hozzá, mivel a korábbi kiadású Rhona Mercer-féle életrajz sem nyűgözött le a helyenkénti félrefordításaival, elírásaival és téves megállapításaival.
Először a könyv tartalmi felépítéséről ejtenék pár szót. Pozitívum, hogy minden fejezet egy-egy idézettel kezdődik, amelyekkel az ember ráhangolódhat az adott részre (más kérdés, hogy ezek az idézetek olykor nagyon is valótlannak, esetleg trágárnak hatnak). Ami számomra nagyon szembetűnő és egyben zavaró, hogy tartalomjegyzéknek semmi nyoma, sőt, a fejezeteknek sem adott külön címet a szerző, ezzel gyakorlatilag ellehetetlenítve az egyes szakaszok elkülönítését vagy a keresgélést. Említésre méltó, hogy a könyv végén, 32 oldalon keresztül színes képek találhatók, amelyek közt akadnak szinte sosem látott vagy nagyon ritka darabok is, főleg a színésznő gyermekkorából.
Morton a szülőktől indítja a cselekményt, de szó esik a nagyszülőkről és a család többi tagjáról is. A könyvben egyébként minden olyan személyről, akinek Angelinához valamilyen köze van, szerepel egy rövid életrajz, Marcheline Bertrandtól és Jon Voighttól kezdve Billy Bob Thorntonon át egészen Jennifer Anistonig. Véleményem szerint ez olykor zavaró és fölösleges, például Aniston életpályája aligha odaillő egy Angelina Jolie életrajzban.
A fejezetek során a szerző gyakorlatilag teljes párbeszédeket ír le szó szerint idézve a családtagoktól vagy magától a színésznőtől, ami azt hiszem, csak akkor volna hiteles, ha Morton még a legintimebb pillanatokban is jelen lett volna a színésznő életében (ami valljuk be, teljességgel elképzelhetetlen). Tény, hogy az életrajz megírásához Morton rengeteg rokont, ismerőst és barátot kérdezett meg, de még így is lehetetlen, hogy egy-egy hozzátartozó ennyire részletesen emlékezzen vissza az eseményekre. Itt említeném meg azt is, hogy a könyv végén a köszönetnyilvánításban a szerző számtalan "névtelen forrásra" és "önmagát megnevezni nem kívánó ismerősre" hivatkozik, amely a bulvárlapok egyik legkedveltebb szófordulata.
Ami a könyv stílusát illeti, az eleinte kifejezetten tárgyilagos megfogalmazás az életrajz második felére határozottan cinikus hangvételbe csap át, amely valahol az Aniston-Pitt páros válása, a Mr. és Mrs. Smith forgatása, valamint Angelina és Brad kapcsolatának kibontakozása környékén éri el a tetőpontját. Ettől kezdve Morton érezhetően gúnyosan és előítéletesen boncolgatja a színésznő viselkedését, amelyre remek példa az alábbi részlet: „Mindezek ellenére Angie felnőttekhez és gyerekekhez való viszonyát leginkább úgy lehetne összefoglalni, hogy ’gyere ide; jó, most menj el’.” A könyv végére érve az embernek olyan érzése támad, mintha nem is egy Jolie-életrajzot, hanem egy, a színésznőről szóló kritikaáradatot olvasott volna.
Ahogyan a Mercer-féle életrajz esetében, úgy itt is akadnak elírások (pl. Tomb Rider), helyesírási hibák és tárgyi tévedések (többek közt a nemrégiben említett, Angelina és Brad nyitott párkapcsolatára vonatkozó hamis nyilatkozatot is tényként közli a szerző). Sajnálatos módon az egész könyv az elmúlt évek pletykaáradatából táplálkozik, és kizárólag az életrajz "váza" az, amely igaz állításokat tartalmaz.
Összességében véve tehát olyanoknak javaslom ezt az olvasmányt, akik képesek objektíven ítélkezni, illetve jó adag szkepticizmussal viszonyulni ahhoz, amit a kezükbe vesznek. Természetesen azok figyelmébe is ajánlom a könyvet, akik érdeklődnek a színésznő életpályája iránt, azonban - ahogyan az imént is említettem - nem szabad abba a hibába esni, hogy minden leírt mondatot „szentírásként” kezelünk. Hiszen amíg maga a színésznő nem ad ki önéletrajzot, addig minden más csak gyenge próbálkozásnak minősíthető.
Záró mondatként még annyit említenék meg, hogy Angelina a magyarországi tartózkodása alatt állítólag egyetlen Rhona Mercer könyvet sem volt hajlandó dedikálni (így feltételezem, később az Andrew Morton életrajzokkal is hasonlóan fog cselekedni), amely azt hiszem, mindent elárul ezeknek a műveknek a „hitelességéről”.
A könyv kedvezményes áron vásárolható meg a Geopen Könyvkiadótól IDE kattintva.
|